onsdag 11 juli 2018

Resan är målet!

Ja som rubriken lyder har jag varit minst sagt inaktiv här på bloggen, tyvärr en aning inaktiv i mitt fiske också. Man kan bara konstatera att ibland händer det saker i en människas privatliv som är viktigare att ta hand om och hantera än många andra saker, till och med viktigare än fiske, tro det eller ej. Men nog om det, och låt oss återuppta fisket, skrivandet och allt det som är vår underbara sport. Sportfisket!

I vintras hade jag planer för hur detta årets fiske skulle bedrivas, nu ser det dock lite annorlunda ut. De som jag gått igenom i mitt privatliv behövde som sagt hanteras först och främst, men det ställde suget efter fiske tillfälligt lite på kant också, så nu när jag är tillbaka var det faktiskt abborrfisket som riktigt drog igång det igen för mig. Så där är jag nu. Jag har påbörjat en större satsning på abborrfisket som troligtvis kommer vara över lite tid. Planerna i vintras var en större gäddsatsning, men som sagt, nu blir det abborre över överskådlig tid. För att bara uppdatera om läget lite så är det så att jag har ett PB som står på 880 gram, och tanken med den här satsningen är att bättra på mitt PB, jag jagar helt enkelt en stor abborre.

En självskriven gräns först och främst är ju på något vis 1 kg, men jag vill gärna en bit över det också (Vem vill inte det??!) Det är på något vis det väldigt konkreta och "enkla" målet med denna satsningen. Inte enkelt alls på så vis att det alltid är en utmaning att fånga en stor fisk, men det är det enkla målet på det viset att det är det som är väldigt abstrakt som ett "slutmål". Det som är minst lika värdefullt i en större satsning av detta slag, är resan dit. Resan är målet eller? Ja, i detta fall kan det nog vara så. För målet är ju kanske egentligen mer att utvecklas och bli en betydligt mer kompetent, skicklig och kunnig abborrfiskare än jag är i dagsläget, och just den utvecklingen till en bättre abborrfiskare ska förhoppningsvis så småningom resultera i en ny och finare PB-fisk. Så resan är målet, kanske mer ofta än man tror egentligen.

Planen är att fiska lite olika vatten, för att få en bredd i fisket, mycket för min personliga utveckling, samt att jag tycker det är väldigt kul att fiska olika miljöer och vatten. Huvudfokus kommer ändå finnas på ett specifikt vatten som jag tyvärr inte kommer namnge här, men det är en lite mindre skogssjö, som jag vet håller abborre på i alla fall en bit över kilot, och det har även pratats om abborrar på upp mot 2 kilo. Jag kommer lägga den huvudsakliga tiden på just detta vatten under sommaren, med lite sporadiska besök i andra vatten också givetvis, men huvudsakligen kommer jag fiska denna skogssjö. Framåt sensommaren och höstkanten kommer jag fördela fiskevattnen lite annorlunda, kommer troligtvis fortsätta i samma sjö, men kommer gå över och fördela mer fisketid åt ett par åar här i närområdet också. Vid den här tiden på året lämnar ju som vi vet abborren sommartillvaron ute i havet för att gå upp i våra åar, så det känns som ett naturligt steg att bredda fisket då och få med ett par åar med god potential.

Det är i väldigt grova mått ungefär så det kommer se ut framöver. Jag kommer från och med nu uppdatera bloggen väldigt regelbundet, mycket bilder och eventuellt lite film utlovas. Hoppas på att så småningom kunna visa upp lite riktigt fina fiskar här.

Vad det gäller gäddfisket, kommer jag troligtvis göra några pass på gädda också, i alla fall under hösten. Gäddfisket ligger ju mig extremt varmt om hjärtat, det är "hemma" på något vis, det var där allt började för mig. Det var i gäddfisket jag först fick upp ögonen för sportfisket, och jag behöver verkligen bättra på mitt PB när det gäller gädda också. Men just nu är det abborren som gäller, men en riktigt stor och tung gäddsatsning utlovas för framtiden.

Nu är det sent och jag ska gå och lägga mig, i mitt huvud tar jag med mig några ord jag först hörde Henke Sandahl uttala för längesedan, Henke som är delägare av Sveriges finaste sportfiskebutik Söder Sportfiske och själv en sportfiskelegend, han sa: 'En stor fisk befinner sig inte på en plats av en slump'.

Tack för mig, och skitfiske på er!

Mattias Malm
Instagram
Email

Lämnar er med en bild på en inte jättestor men fin fisk fångad en dag i Mars detta året









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar