måndag 16 juli 2018

En helg på sjön...

En helg på sjön har det blivit, och fisket var relativt svårt sett över helheten. Åkte ut vid sen eftermiddag på lördagen, och abborren var i hyfsad form ganska direkt. Eftersom jag inte hade en hel dag på mig så koncentrerade jag fisket åt grynnor och strukturer som jag redan känner till sedan tidigare i ett försök att effektivisera fisket på lite kortare tid. Detta gav utdelning. Fångade en hel del fisk denna kväll, men ingen riktigt stor fisk, toppande fisken låg på 620 gram, vilket i mitt tycke är en mycket fin fisk, även om den inte riktigt går in i de storas finrum. Dom flesta fiskarna låg annars mellan 200-400 gram. Ett väldigt trevligt pass överlag, sommarkväll, komma ut på sjön, och ändå fånga en hel del fisk. Men jag hade räknat lite med att abborren skulle kunna vara i stöten vid den här tiden.

Värt att nämnas om lördagen är väl att jag började fånga fisken på jerkbaits som Strike Pro Inquisitor och Rapala Rip Stop, efter några fångade fiskar slutade abborrarna att bita på mina jerkbaits, tog då och bytte bete direkt och började fiska hem olika jiggar i snabbt tempo med tunga jiggskallar runt 15-18 gram, då började abborrarna bita igen. Efter ett tag dog det ut, ingen fisk ville bita, då gick jag tillbaka och började kasta jerkbaits igen, och då började abborrarna ta betena igen. Så det är något att ta med sig, dör fisket helt plötsligt, prova någonting annat, utgå inte bara ifrån att 'nu är det slut här', så länge fisken finns kvar i området, kan man vissa gånger med lite arbete mellan olika beten och tekniker hålla igång ett bra fiske.



Söndagen fiskade jag från morgon till kväll, och hade överlag ett trögt fiske. Vilket gjorde mig något konfunderad. Men bedömning av förutsättningarna var att dom borde vara goda, men idag ville det sig inte riktigt. Hittade fisken ganska tidigt på morgonen vid de grynnor jag fiskat kvällen innan, men det gick lite tid mellan huggen och fiskarna var små hela tiden. Bestämde mig för att lämna det området för att återvända senare framåt kvällen. Hade överlag lite svårt att hitta fisken, ska ju nämnas att jag för tillfället fiskar utan ekolod, så fisket på det öppna vattnet är knepigt, men det finns alltid sätt att lokalisera viss struktur och branter osv. Ett ganska grundläggande tips som hjälpt mig, är att titta på topografin runt vattnet, inte alltid men ofta kan det se ut ungefär likadant under vattnet och en bit ut i vattnet. Jag tittar efter steniga kanter, man kan kanske se stenar även i vattnet som bryter vattenytan inne på riktigt grunt vatten, då är det troligt att detta steniga område fortsätter en bit ut i vattnet, även ut på det lite djupare, det är då intressant att fiska där. Det finns lite olika knep. 

Dock så begav jag mig till en brant och provade att fiska lite djupare, fiskade hem crankbaits men utan resultat, gick då ganska snabbt till klassiskt jiggfiske med tunga skallar. Fiskade ner på ca 4-5 meter med lite olika jiggar och helt plötsligt hade jag ett ordentligt hugg, kändes tungt och med abborrens karaktäristiska knyckande, gjorde ett blixtsnabbt mothugg och kände hur jag tappade fisken. Troligtvis tog inte fisken hela betet, jag var solklart nummer två i den duellen. Fisken högg på en Swimmin' Ribster 10 cm i fluorescerande grön färg. Inga skador på jiggen efter gäddtänder, och jag fiskade efter detta av området noggrant med olika typer av beten, storlekar och färger, men inga mer kontakter. Vid det här laget hade jag fiskat ett antal timmar, och förstod att den fisken kanske var min missade chans på en riktigt bra fisk denna dagen. 

Sökte mig in igen på lite grundare vatten, ca 3 meter och fiskade av ett stenigt parti, ganska likt det jag beskrev här två stycken bakåt, gick tillbaka för att prova att aggressivt fiska hem ett jerkbait över stenarna. Efter några kast small det till en liten bit ut från båten bara, ett ordentligt hugg och ganska snabbt hade jag en abborre på ungefär halvkilot i båten. Det kändes bra, den tog betet riktigt ordentligt, så fick då förhoppningar om att detta kanske betydde att fisken börjat bli intresserad, eller i alla fall att man skulle kunna provocera dom till hugg åtminstone. Några mindre abborrar följde under eftermiddagen och kvällen, men det blev inte bättre än så här. För mig återstår att sitta sätta mig på kammaren och analysera vad jag gjorde, vad jag kanske inte gjorde och kunde gjort. På det viset har jag möjlighet att vara bättre nästa gång. Överlag var det som alltid kul att komma ut och fiska, det är grunden i allt, som vi aldrig får glömma, även om man har ett specifikt mål att fånga en stor fisk. Fiske är kul som det är! 

                                                            Halvkilos-fisken som gav lite hopp en trög dag


Skitfiske på er!
Mattias Malm
                                                   




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar