lördag 14 juli 2018

Förberedelser!

Ja just det, förberedelser

För mig kan inte ordet förberedelse poängteras tillräckligt. Som jag ser det, och i alla fall för mitt fiske personligen, så är förberedelserna en stor del på vägen till ett framgångsrikt fiske. Förberedelser har en ganska bred innebörd, så vad är då förberedelser? 

Jo, förberedelser är givetvis att tillförskansa sig så mycket information som möjligt om ett vatten man ska fiska. Detta är förberedelser, inte fusk på något vis. Förberedelser är att följa vädret och dess förändringar. Förberedelser är att ha färdigknutna tafsar och riggar när man väl kommer ut på vattnet. Förberedelser för mig är faktiskt att ha ganska mycket grejer med mig, olika beten, olika färger, olika storlekar osv... En del tycker ofta att jag har lite för mycket grejer i väskorna, och ja, det är många beten och mycket saker som bara blir liggande över lite längre tider. Jag ser dock en fördel i att kunna plocka fram något helt annorlunda vid vissa tillfällen, och vill då gärna ha alternativ. Förberedelser är ju faktiskt också att packa en vettig matsäck när man skall vara ute en hel dag, från morgon till kväll. Man behöver få i sig näring, vatten och kanske vissa gånger även lite, lite socker, för att orka, för att kunna hålla sig koncentrerad och skärpt över vad som kan bli väldigt många timmar, framförallt under sommaren nu. Man kan förlora fisk, missa en kontakt eller liknande för att man inte är riktigt med på noterna. Att inte slarva med näringsintaget under en heldags fiske ökar faktiskt på det viset dina chanser till att få en lyckad dag. En fisk kan räcka för att det ska bli en lyckad dag, om det är rätt fisk, och då vill man inte stå okoncentrerad för att man slarvat med förberedelserna. Tror att det är många som slarvar här med just dessa bitarna, och det brukade jag också göra. Men när man missat en stor fisk en gång, på grund av att man slarvat med just dessa bitarna, då slarvar man inte mer efter det.

Förmiddagen här idag har för mig gått i förberedelsernas tecken. Jag kommer åka ut ikväll och fiska så många timmar jag kan få in. Morgondagen bjuder på en heldags fiske. Så det är lite aktivitet med förberedelser idag för att vara redo. Ni som läst här tidigare vet att det är abborre som gäller, så nya tafsar har knutits, nya Texas- och Carolina-riggar, dropshot-riggar etc... Jag kommer troligtvis inte använda alla dessa tafsar eller riggar som jag har förberett, men jag har dom när jag behöver dom. Förberedda och färdiga att användas. Det är ju för övrigt ett annat intressant ämne, när man använder vad i sitt fiske, och det kan vi återkomma till vid annat tillfälle.

Det var väl allt för nu, men jag vill verkligen poängtera detta igen, det är roligare att knyta tafsar, sortera i beteslådor och slipa krokar, men glöm inte att ta hand om ert näringsintag, glöm inte den viktiga delen av ditt fiske. När du står där efter en lång dag, du har redan 12 timmars fiske i ryggen, och eftermiddagen har blivit till kväll, och en stor fisk kliver på, då ska du vara skärpt och redo. Fisken är alltid otroligt snabb, hur snabb kommer du vara?



Förberedelser
Som det framgår är jag väldigt förtjust i Westins produkter och beten för just abborrfisket. Jag äger och använder beten och tillbehör även från andra tillverkare, men Westin ligger enligt mig i framkant när det gäller att utveckla produkter för vårt abborrfiske. 


Skitfiske på er!
Mattias Malm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar